دیتابیس اوراکل

دیتابیس اوراکل
طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

اوراکل دیتاگارد

Oracle Data Guard


· Oracle Data Guard Overview

Oracle Data Guard یکی از optionهای Oracle Database Enterprise Edition است که نیاز به نصب و لایسنس جداگانه ندارد. (برای اولین بار در اوراکل 9i معرفی شد ).


پیکربندی دیتاگارد در واقع شامل  دو بخش کلی میشود :

1- دیتابیس production یا primary : دیتابیسی که بوسیله بیشتر اپلیکیشن ها قابل دسترسی است . دیتابیس اصلی میتواند RAC باشد یا Single Instance .

2- دیتابیس یا دیتابیس های استندبای : در واقع یک کپی از دیتابیس اصلی است. همانند دیتابیس اصلی ، دیتابیس استندبای هم میتواند RAC باشد یا Single Instance . با استفاده از بکاپ دیتابیس اصلی شما میتوانید تا حداکثر 30 دیتابیس استندبای ( در 11gr2 ) ایجاد کنید.

دیتابیس ها در پیکربندی Data Guard  با استفاده از Oracle Net به هم متصل میشوند . هیچ محدودیتی از این جهت که دیتابیس ها کجا میتوانند باشند وجود ندارد، مثلا شما میتوانید یک استندبای را روی همان سیستمی کانفیگ کنید که دیتابیس اصلی قرار دارد و استندبای دیگر را روی سیستمی که از لحاظ جغرافیایی در فاصله ای دورتر از دیتابیس اصلی قرار دارد.

 

استفاده از sequence در قسمت DEFAULT ستون یک جدول

یکی از مواردی که همواره در پایگاه داده ها مطرح است پرشدن یک ستون با استفاده از اعداد پشت سر هم است . در این خصوص راه کارهای زیادی در پایگاه داده اوراکل وجود دارد که یکی از آنها استفاده از sequence می باشد، در نسخه های قبل از 12C برای پر کردن ستون ها به وسیله sequence یا باید موقع وارد کردن رکورد از nextval استفاده کرد و یا با استفاده از trigger اینکار را انجام داد. در نسخه 12C این امکان وجود دارد که از sequence وتابع nextval در قسمت default ستون استفاده شود.


;create sequence test_seq


create table my_tab

(

, id number default test_seq.nextval

  (name varchar2(20

;(


;('insert into my_tab (name) values('aaaa

;commit


;select * from my_tab

                ID   NAME

---------- --

        1aaaa